Inkvarteringsrörelser

Aktörerna förbinder sig att vidta dessa åtgärder i alla inkvarteringsrörelsens lokaler för att garantera en trygg inkvartering. 

  1. Mottagning och lobbyområden
    • hela inkvarteringsrörelsens personal är förtrogen med hälsosäkerhet
    • vid disken i inkvarteringsföretagets reception finns plexiglas eller annat motsvarande skydd mellan kunden och personalen
    • anvisningar om hur inkvarteringsrörelsen sörjer för kundernas säkerhet finns synliga 
    • säkerhetsavstånden i köerna är synligt markerade 
    • kunderna har erbjudits möjlighet till god handhygien (handdesinfektionsmedel placerade på olika ställen, möjlighet till handtvätt osv.)
  2. Lokalvård och renlighet i allmänna utrymmen
    • effektiverad städning av rum och allmänna utrymmen
    • lokalvårdspersonalen kan berätta för kunderna hur man sörjer för hälsosäkerheten i fråga om städningen
  3. Frukost och inkvarteringsrörelsens restaurangtjänster
    • säkerhetsavstånden förverkligas i beaktandet av kundplatserna och i fråga om köandet har de märkts ut synligt i restauranglokalen
    • vid frukosten finns möjlighet till ankomst i omgångar för att undvika rusning
    • frukost kan avnjutas även utanför restaurangen (rumsfrukost)
  4. Konferenstjänster
    • säkerhetsavstånden beaktas i möteslokalerna (konferensgästernas avstånd från varandra min. 1,2 m)
    • möjlighet att välja olika leverans- och serveringssätt för konferensservering; t.ex. i separata förpackningar till möteslokalen

Se Clean & Safe-inkvarteringsrörelser

 

Nyckelord: